توجه به ارزشهای شهید و انقلاب از ملاكهای داوری آثار جشنواره غنی پور است
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، 'محمد ناصری' روز سه شنبه در نشست خبری یازدهمین جشنواره كتاب سال شهید حبیب غنی‌پور درمورد سیر داوری آثار گفت: روند داوری با خرید كتاب توسط جشنواره شروع می شود و تمامی آثار منتشره در سال 89 از سوی خانه كتاب بررسی و درنهایت انتخاب و روی میز داوری قرار می گیرد.

وی افزود: از میان این آثار 443 عنوان اثر منتشره در سال 1389 در شش

گروه 'كودك، 'نوجوان'، 'داستان بلند و رمان دفاع‌مقدس'، 'زندگینامه داستانی دفاع‌مقدس'، 'داستان كوتاه' و 'داستان بلند و رمان آزاد' برای داوری انتخاب شدند.

ناصری اضافه كرد : از میان 75 اثر ارزیابی شده در بخش كودك، 10 اثر به مرحله نهایی راه یافتند كه در نهایت 4 اثر با عناوین كرم سه نقطه، این سر دنیا آن سر دنیا ، فیل آبی و خواب و هندوانه ها به عنوان نامزد های این بخش معرفی شدند.

در بخش نوجوان نیز 107 اثر مورد داوری قرار گرفت كه 8 اثر به مرحله پایانی راه پیدا كرد كه در نهایت اثاری با نامهای هستی ، دختری با روبان سفید ، من و درخت سبز و عاشقانه های یونس به عنوان نامزد این بخش معرفی شدند.

ناصری اضافه كرد: در بخش زندگینامه داستانی دفاع‌مقدس هم از میان 34 عنوان كتاب، 6 اثر به عنوان نامزد معرفی شدند و در نهایت همین شش اثر منتخب این بخش خواهد بود و اسامی آنها به زودی اعلام خواهد شد.

وی در مورد آثار بخش 'داستان كوتاه' نیز گفت : در این بخش 112 عنوان كتاب مورد داوری قرار گرفتند كه 4 مجموعه به مرحله نهایی راه پیدا كرد كه عناوین آنها نیز بزودی اعلام می شود.

ناصری در مورد آثار داوری شده در بخش 'داستان بلند و رمان آزاد' گفت : از میان 85 اثر داوری شده در بخش رمان با موضوع آزاد شش اثر با عناوین 'شاه‌ بی شین' نوشته محمدكاظم مزینانی، 'تفنگ‌ پدر بر بام‌های تهران' نوشته حسن بهرامی، 'گل سنگ' اثر سیدهاشم حسینی، 'بی‌بی گل' نوشته نادر وحید، 'خلوت مدیر' نوشته علی اكبر والایی و 'ایراندخت' كاری از بهنام ناصح به عنوان نامزدهای دریافت جایزه كتاب سال شهید غنی‌پور معرفی شدند.

ناصری در ادامه در مورد قول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از آثار برگزیده این جشنواره گفت : در مراسم اختتامیه دوره دهم اعلام شد كه از هر كتاب برتر این جشنواره 3 هزار نسخه خریداری می شود ، جشنواره شهید غنی‌پور، تشكیلاتی مسجدی است و حقوق بگیر هیچ نهادی نیست. تنها مراحل داوری بر عهده برگزار كنندگان است و پیگیری مساله مطرح شده برعهده ناشران این اثار است ، جشنواره غنی‌پور ساز و كاری برای پیگیری این مباحث ندارد خوب است رسانه ها این موضوع را پیگیری كنند.

وی در مورد جوایز این دوره گفت : امسال برای اثر برگزیده 3 میلیون تومان و برای آثار تقدیری یك و نیم میلیون جایزه نقدی در نظر گرفته شده است.

ناصری در پایان گفت: اثار برگزیده و شایسته تقدیر روز اول اسفند ماه ساعت 16 با حضور جمعی از خانواده شهدا معرفی می شوند.

'امیرحسین فردی ' از موسسان این جشنواره به بیان شكل‌گیری جشنواره كتاب سال شهید حبیب غنی‌پور پرداخت و گفت: متاسفانه حق ادبیات در حوزه رسانه ادا نشده است. اصحاب رسانه باید ظرفیت ادبیات را بیش از این نشان دهند.

فردی با بیان اینكه این جشنواره هیاتی و مسجدی است افزود : پشتیبانی برخی نهادها از این رویداد فرهنگی نه تنها بر استقلال آن اثر نداشته ،‌ بلكه انتخاب آثار برتر نشانگر توجه به سلایق مختلف داوران در چارچوب مشخص جشنواره است.

وی گفت: جلسات قصه‌نویسی شورای داستان‌نویسی مسجد جوادالائمه(ع) و شهید حبیب‌ غنی‌پور به ما یاد داد كه به نظرات و نوآوری دیگران احترام بگذاریم.

نشست خبری یازدهمین جشنواره كتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، امروز با حضور محمد ناصری دبیر یازدهمین جشنواره و امیر حسین فردی مدیر مركز آفرینشهای ادبی حوزه هنری و یكی از موسسان این جشنواره و اهالی رسانه در حوزه هنری برگزار شد.

فراهنگ **1630**1588





:: برچسب‌ها: هنر ,
:: بازدید از این مطلب : 470
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: